20 dagar

Det var en tung dag igår. Tilde ville absolut inte sova och sömnen vi fick var långt ifrån tillräcklig. Som tur är så har man en snäll man som ställer upp för en när han kommer hem från jobbet. Han tog hand om Tilde så att jag fick sova ända från 21 till 00. Helt underbart! Sen var det jag som fick ta över med matning. Jag hade tur och gumman somnade om igen. Så natten har bestått mestadels av sömn. Konstigt nog känner jag mig inte utvilad iallafall.

image55
Älsklingen äter med snuttefilt



Det som är så svårt när de är i den här åldern är just att försöka skapa en rutin. För hur gör man när man vill behålla dagen som varit och göra alla andra dagar likadana?  Det går nog inte, men ändå så tjatar barnmorskan om att vi ska väcka henne och inte låta henne sova för långa stunder på dagarna. Det betyder att jag måste ställa klockan eftersom jag också passar på att sova när hon sover. Det betyder ytterligare att jag får ännu mindre sömn.

image54

Fått p.o.p filt från gammelmormor och p.o.p djur av gammelmoster

Jag försöker hela tiden analysera allt som gjorts under dagen för att se om det var något speciellt jag åt som gav henne den där magvärken eller om det var något speciellt vi gjorde för att hon mådde så gott. Igår kväll badade Peter gumman och jag gjorde kolikmassagen. Har även börjat göra pauser när hon äter eftersom att hon snabbar sig alldeles för mycket och därav kanske sväljer alldeles för mycket luft. Eller kan det var för att vi smörjde hennes tunga med det lila klegget för att lindra torsken hon fått? Detta resulterar i att jag kommer vilja göra om exakt samma saker idag som gjordes igår. "Hur var det nu jag höll henne när hon somnade så där snabbt?" Detta kan hålla på förevigt och jag vet att det inte spelar någon roll alls hur mycket jag än spekulerar. Hon är trots allt bara 20 dagar och självklart är det inte så konstigt att hon har lite ont i magen eller att vi inte har några ihållande rutiner. 

image56
Insmord med det lila klegget efter badning


Älsklingen ligger och sover fortfarande. Det har gett mig chansen till att äta min lunch, tömma kameran och uppdatera bloggen. Känns skönt att få något annat gjort än att bara sitta med tankarna om hur jag kan göra allt så bra som möjligt. Alla vill vi självklart vara världens bästa mammor till våra barn eller världens bästa pappor. Jag ser mig som världens bästa mamma, världens bästa mamma för mitt barn.

Jag misstänker att både jag och Peter är alldeles för snabba med att ändra ställning när hon gråter, smeka henne i håret och gulligulla hela tiden. Hon får aldrig chansen till att vara utan oss. Igår när jag skulle på toaletten så satt jag ner henne i babygungan. Just när jag satte mig ner på toaletten så började hon gråta. Fick lite smått panik där inne när jag inte kunde trösta henne på direkten. Hon fick helt enkelt ligga och vänta en liten stund. När jag sedan kom och plockade upp henne så blev hon så lugn. Nästan som att hon trodde att jag övergett henne men sen ändå kom tillbaka. Känslan när hon håller om en är underbar. När hon riktigt myser med en.

image57

I den fula, stora, dyra men ack så effektiva gungan

image58

Det som känns så otroligt är att jag ska följa hennes utveckling. Ända tills hon blir gammal. Jag ser redan nu att hon inte ser likadan ut som hon gjorde för 20 dagar när hon föddes. Hon har blivit äldre och ändrat utseende. Hon har fått söta valkar på låren och hennes dubbelhaka har blivit större. Hennes hår har växt och hon har lyckats få en söt liten "elvisfrisyr". Hon blir bara mer och mer Tilde.

image59
Snälla, sluta fota mig!



Idag blir det nog inte mycket gjort. Ska hoppa i säng så att jag hinner sova lite till. Sen ikväll är det städning på jobbet och jag kanske tillochmed passar på att sola. Jag verkligen älskar livet. Tänk att jag har min underbara lilla dotter och min underbara fästman. Det kan inte bli bättre än så här!


Kommentarer
Postat av: Catti

Vad kul med en uppdatering. :) Tycker ni är så duktiga! Mycket nu i början men det är ju så det ska vara. :)

2008-01-23 @ 10:09:16
URL: http://www.catti.se
Postat av: Sofia

Håller med ovanstående, jättekul med uppdatering. Härliga bilder! Som jag tidigare också nämnt så skriver du så bra så jag lever in när jag läser, kan inte annat än le. :) Är övertygad om att du är världens bästa mamma för din lilla Tilde. Fortsätt ha det bra!

Kram

2008-01-23 @ 10:59:11
Postat av: Malin & Milla

Du gör ett jäkla bra jobb tjejen!! Starkt gjort att orka vaka nätterna och ändå ha humöret uppe! =)
Vilken sötis Tilde är.. och skönt att gungan fungerade. Då känns inte de där pengarna lika mycket! Ha det bra.. Syns på måndag! SKa bli riktigt kul att få träffa er!

2008-01-23 @ 11:21:46
URL: http://yeahyeahmalin.blogg.se
Postat av: sussi

vilken sötnos ni har fått alltså! förstår att det är
mycke me allt runtomkring.. good luck till er båda! kram

2008-01-23 @ 14:04:42
Postat av: helena

vad roligt medalla bilder! tilde är verkligen jättefin!

2008-01-23 @ 16:21:41
Postat av: Mallan

Vilken liten gostjej ni har fått, förstår att ni inte kan vara utan henne en längre stund! Och jag håller med att vi får ta oss en tur i backen någon dag när allt är läkt och fixat :P Btw.. på tal om bräda så är det ganska sjukt att du och jag satti Måttsund för ett år (!) sen och pratade om livet och resor.. och nu har du barn liksom. Ja man vet du aldrig vad som kan hända :) Kram!

2008-01-23 @ 18:09:37
Postat av: Elviras mamma

Vad skönt att du fick sova tillslut!

Ang rutiner så BVC tanterna säger en sak men när man frågar andra mammor så säger alla samma sak. Det går inte att bestämma när en liten bebis ska sova och när den ska vara vaken. Bebisen bestämmer det själv vare sig man vill eller inte.
Elvira var då omöjlig att styra men det reglerade sig självt efter några veckor.

Ang amningen så tycker jag inte det är några problem att amma bland mammor eller andra kvinnor. Det är karlarna jag är rädd för=)
Eftersom det är varmt där man badar så är det extra viktigt att man ammar eller ger dom vatten så dom inte får vätskebrist.

Hon är så söt eran lilla Tilde och så fin frisyr=)

Nu ska jag ge Pluttan kvällsgröt!

2008-01-23 @ 20:16:34
Postat av: Pia

Söt hon är eran dotter!:) Fin bild där när allting var randigt :)

2008-01-23 @ 21:52:37
URL: http://piasandberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0