4 Veckor

Tilde fyller 4 veckor idag. Tiden har gått så fort men samtidigt så sakta. Det känns som att vi alltid har haft henne här hos oss. Jag kommer sakna bebistiden när hon växer upp, att kunna ha henne i min famn eller sovandes på min mage.

Hon utvecklas mer och mer för var dag som går. Hennes stora ögon söker mer och mer kontakt. Hennes sömn har ställt sig tillrätta (ta i trä) och hon sover hela nätterna. Vanligtvis somnar hon vid 23-24 efter en vakenperiod från 21. 

image69
Vackerbarnet

Vi var hos barnmorskan igår. Gumman har verkligen blivit stor. Hon är 57 cm lång och väger 4680 gram. Det betyder att hon har vuxit 6 cm och gått upp 630 gram på 4 veckor. Hon har haft en riktig tillväxtperiod. Nu när tillväxtperioden verkar ha lagt sig för en stund så sover hon mer och äter mindre. Förr åt hon minst 8 gånger på en dag men det har gått ner till kanske 6 gånger. Skönt för mig. Men det är inte alls lika jobbigt att amma längre. Både jag och brösten har vant oss. Det sprutar fortfarande men efter att jag har börjat göra avbrott och byta bröst så är det inte lika farligt. Brösten blev inte heller lika sprängfyllda när jag gav ersättning som de blev första gången.

Har varit på middag med gamla klasskamrater och träffat Malin och Milla. David knäppte jättefina kort på flickorna ihop och jag ska lägga ut fler bilder så fort jag får mina vantar på dem. Det skiljer bara 6 veckor mellan Tilde  och Milla och vi får helt enkelt börja besöka Kiruna oftare, både för att träffa morfar och Malin och Milla.

image68
Tilde kräks och Milla fascineras av lampan i taket

Var in till stan för en fika med alla de nyblivna mammorna. Kom sent till mat och prat uppe i shopping men de satt fortfarande kvar. Trodde att de skulle se konstigt ut med en sådan stor grupp med mammor och barn och barnvagnar. Men det var inget jag behövde oroa mig för. Hela stället kryllade av mammor som ammade, barn som grät, lekte och sov och barnvagnar som stod uppradade efter varandra. Jag har aldrig sett något liknande. Tilde sov sig igenom hela träffen. Eller Tilde sov sig igenom hela dagen.

Håller på att tvätta och väntar på att Tilde ska vakna så att jag kan ge henne mat innan jag far iväg till solariet. Ska även handla så att jag kan baka mina underbara semlor. Om jag är bra på något, så är det att baka semlor (ta i trä än en gång).

Det är verkligen roligt att skriva när det uppskattas. Blir väldigt glad för alla fina kommentarer.

Kommentarer
Postat av: Malin & Milla

Jaja, vi väntar på kirunabesök absolut =) Tilde är ju stora damen nu. Snart en hel månad ju! Hade också tänkt baka semlor så om du har något bra recept på de får du gärna skicka över =)

2008-01-31 @ 18:36:57
URL: http://yeahyeahmalin.blogg.se
Postat av: Mela

kanske får beställa semlor av dig då?! haha. har sökt med ljus o lykta på maxi o kvantum, men icket. jag som är så himla sugen :D

2008-01-31 @ 19:47:37
URL: http://melano.webblogg.se
Postat av: Caroline

Så söta! Nu blev jag ju sugen på semla...

2008-01-31 @ 21:14:37
URL: http://carolineannamaria.blogg.se
Postat av: Erica

Jag tänkte dela med mig av de underbart goda semlorna. Se till att degen är riktigt kladdig så blir semlorna saftigt goda! Lycka till allihopa!

De bästa semlorna

Semlor 15 stycken.
50 gram jäst (1 paket)
100 gram margarin
3 deciliter mjölk.
1/2 tesked salt
1 dl socker
1 ägg
knappt 1 liter vetemjöl
1 tesked kardemumma
Fyllning: mandelmassa, 2 deciliter grädde
Garnering: florsocker
1. Dela sönder jästen.
2. Smält margarinet och häll i mjölken. Värm det till 37 grader.
3. Häll lite av det på jästen och rör om.
4. Häll på resten av mjölken och margarinet.
5. Häll i salt, socker, ägg och kardemumma och nästan allt mjölet.
6. Arbeta ihop allt till en fin deg.
7. Jäs degen i 30 minuter.
8. Baka ut degen till lagom stora bullar.
9. Låt dem jäsa i 30 minuter.
10. Grädda bullarna 5-10 minuter i 225-250 grader.
11. Skär av locket och fyll bullarna.
Lycka till !

2008-01-31 @ 21:23:06
URL: http://humilis.blogg.se
Postat av: Linn från LUA100

Åå Erica vad du är duktig på skriva! Har ofta tänkt den tanken då jag läst här.

2008-01-31 @ 21:34:34
Postat av: Catti

haha gud så härlig bild! ;) Så fin hon är, din dotter. :)

2008-01-31 @ 21:58:55
URL: http://www.catti.se
Postat av: Elviras mamma

Så du har vågat dig ut nu;) Nå, jag ska väl inte pika. Jag tog ju mitt första mammafika (på stan) alldeles nyss...

Tycker nog att Tilde är lik Peter. Fast det hinner ändras 1000 ggr. Verkar som om dom flesta barn är mest lik sin far dock. I min mammagrupp är alla barn mest lik sin far.

2008-02-01 @ 12:03:03
Postat av: Daniella

Oj, så mycket fint hår hon har :)

2008-02-05 @ 11:49:31
URL: http://daniellalamb.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0