En stjärna är född

Värkarna satte igång rätt kraftigt natten till den andra januari. Det var svårt att veta hur det skulle kännas. De var ihållande och sömn blev det inte mycket av den natten. Peter hade farit iväg till jobbet efter julledigheten men på jobbet blev han inte långvarig. Redan vid elva tiden på morgonen så kände jag att det gjorde riktigt ont. Jag ringde förlossningen för att vara på den säkra sidan och de ville att vi skulle ta med våra saker och komma in. Då hade jag klockat värkarna till var tredje minut i över sex timmar.

image38


Värkarna syntes när de gjorde CTG - kurvan. De kom regelbundet med var femte minut men jag hade bara öppnat mig en centimeter. Vi blev ivägskickade på en promenad i en timme för att se om det var på väg framåt eller bakåt. Nästa CTG -kurva som gjordes kom värkarna mer sällan. Både jag och Peter var glada över att det hade satt igång, nu var det på riktigt men ändå fick vi fara hem. På vägen hem blev värkarna redan starkare och jag visste inte om det var jag som var larvig eller om det verkligen skulle göra så ont. Värken i ryggen var sjukt tung och ihållande. Det är en konstig smärta, där något som gör så ont helt plötsligt försvinner. Det är en smärta som inte går att jämföra med något annat. Duschning och värktabletter var inget som fungerande som dämpning så det blev ett besök till min mammas badkar. Peter tog hand om mig och tömde och fyllde på med nytt vatten medan värkarna kom tätare och tätare, det var så mycket lättare att hantera de under vattnet. När vi kom hem kände jag att jag inte klarade av att vara hemma mera. Vi tog våra saker ytterligare en gång och for in.


När vi blev mottagna av barnmorskan Ingela så var klockan 22 på onsdagskvällen den 2 januari. Hon tog ytterligare en CTG -kurva och den visade på tajta värkar och jag blev erbjuden att bada. Jag var öppen 3 centimeter. Eftersom värkarna var så tajta så rörde hon runt lite extra för att det förhoppningsvis skulle skynda på processen. I badet blev värkarna värre och värre och helt plötsligt så ändrades Peters ansiktsuttryck. Jag såg på honom att han blev illamående och han pekade ner på vattnet som hade blivit grumligt. Mitt vatten hade gått och Ingela kom in och erbjöd mig att komma och andas lustgas. Hon kände på mig igen och under badandet hade jag öppnats ytterligare. Jag var nu öppen 5 centimeter. Det här gick fort. Lustgasen hjälpte inte mycket till en början och jag blev arg, Peter skötte mängden lustgas så han skruvade upp den till 100 procent och då blev jag helt borta. Jag började skratta och jag kommer ihåg hur smart jag tyckte att jag var för att jag förstod varför en tjej hade pratat om smurfar på sin förlossning. Lustgastubens pump var blå och såg precis ut som en smurf. Vi väntade på läkaren som skulle komma in och lägga epiduralen. Det tog en evighet kändes det som. Försökte planera ut hur många värkar till jag skulle behöva stå ut med inom loppet av en kvart. Insåg att det skulle vara alldeles för många. Barnmorskan ville ta sin rast men jag vägrade släppa iväg henne. Jag hade fruktansvärt ont och skrek gång på gång om hur jag skulle dö om hon lämnade mig. Värkarna blev om möjligt ännu tajtare och barnmorskan fick helt enkelt stanna kvar. Epiduralen las och jag ryggade som en katt, precis som de tjatade om. Smärtan av nålen som stacks in i ryggen var ingenting jämfört med den jag redan upplevde. Barnmorskan envisades om uppförsbacken jag skulle andas mig igenom för att sedan lugnt få åka utförs när värkarna avtog. Jag fick bara ondare och ondare och skrek frågande när de jävla nedförsbackarna skulle komma.


image39


Peter hade tjatat och tjatat om hur jag skulle spara ut naglarna men det var något han ångrade under förlossningen. Där stod han och baddade min panna i det tydligen iskalla rummet. Jag svettades som en tok och stack in mina naglar djupare och djupare i hans armar. Han hade inte direkt läge att klaga på smärta av ett par fingernaglar så han fortsatte att pucha på mig när jag gång på gång skrek att jag skulle dö och inte orkade något mer. Helt plötsligt kom det ett otroligt stark tryck neråt och jag kände att det inte gick att stå emot att krysta, något jag absolut inte fick göra eftersom kanten inte var helt utplånad. "Försvinn då kantjäve!" var orden som ekade i rummet. Eftersom att det hade gått så fort så hann inte epiduralen värka så jag fick klara mig på lustgasen. Kanten försvann och jag krystade. Jag krystade för fullt och på något sätt så var det otroligt skönt att få jobba med den tunga smärtan. Barnmorskan pratade om att håret syntes. Jag krystade ännu hårdare och helt plötsligt så rann det till. Jag hann ha krystvärkar från 01.40 till 02.02. Det hade gått fyra timmar sedan jag var öppen 3 centimeter och nu låg en liten bebis mellan mina ben. Peter fick klippa navelsträngen och både var nyfikna på vem det var som hade anlänt.


På vägen till bröstet fick vi veta att det var en liten flicka. Känslan som strömmade genom kroppen var otrolig. "Jag har fått en dotter, VI har fått en dotter"


image40


Hon vägdes och mättes medan jag fick krysta ut moderkakan. Barnmorskan satte upp flickan på 4050 gram och 51 centimeter lång på mitt bröst och hjälpte till med amningen. Jag hade spruckit för lillan hade armen runt huvudet på utvägen. Jag skulle sys. Det tog 45 minuter att sy och det visade sig även att ett blodkärl hade spruckit på insidan. Ett stort och smärtsamt blåmärke påpekade Ingela gång på gång.


image41

De erkända mackorna togs in på rummet. Jag åt för fullt och använde de rosa servetterna. Jag tog även Peters mackor.  Innan vi skjutsades över till BB fick vi utvärdera förlossningen. Ingela beskrev den som en snabb och smärtsam förlossning och jag hade genast glömt bort hur ont det verkligen hade gjort. Jag var bara så lycklig, vi hade fått en liten stjärna. Vår lilla Tilde.

image42


Kommentarer
Postat av: Äntligen!

Återigen Grattis. Tack för bilderna. Hoppas golfbollen slåtts av pluggen nu=). Kram/ Jaana

2008-01-08 @ 00:52:52
URL: http://jaanaalm.blogspot.com
Postat av: sanna o hanna!

grattis!hon är svinsöt! hoppas ni mår bra alla 3. hör av dej när ni är pigga o redo att ta emot besök!
kram kram

2008-01-08 @ 03:34:00
Postat av: linda

Åh så fin hon är :-) Visst är de häftigt att föda även fast de gör vansinnigt ont.

2008-01-08 @ 04:57:40
URL: http://www.neoelian.webblogg.se
Postat av: Jonna

ja hon e grymt söt! Kul att du även la ut bilder.
Vart otroligt nog inte avskräckt att själv föda nu när ja läst:D

Hur e de att vara hemma då?`Stor omställning med allt?

2008-01-08 @ 06:07:37
URL: http://jonna1983.blogg.se
Postat av: maria

grattis igen! ootroligt vacker liten tjej! kram

2008-01-08 @ 06:13:19
URL: http://lillknodden07.blogg.se
Postat av: Catti

Jag grät när jag läste det här. Fy fan vad UNDERBART!! Grattis tusen ggr om!! :D

2008-01-08 @ 08:55:47
URL: http://www.catti.se
Postat av: Stolt Mormor!

Jag är världens lyckligaste mormor,
till världens finaste Tilde=)

2008-01-08 @ 09:01:00
Postat av: sanna

jag grät också när jag läste, jag blir så himla lycklig för eran skull, vilken otroligt söt liten tjej! GRATTIS! :)

2008-01-08 @ 10:01:07
Postat av: Mallan

Vad stark du är Erica! Kan verkligen se mig dig framför mig ligga där och småfnissa åt blå smurfar! Grattis igen till er lilla stjärna! Kramar Mallan

2008-01-08 @ 11:08:06
Postat av: Grannen

Grattis :-)
så söt hon är :-)

2008-01-08 @ 11:11:39
URL: http://flickanbakomkaoset.blogg.se
Postat av: Elisabeth

Hej! grattis till tjejen, vad kul! Hoppas att ni mår bra =) kram /Elisabeth j

2008-01-08 @ 11:40:15
Postat av: madde

grattis=) Håller med alla andra. Hon är ju hur söt som helst=) Vi hade också Ingela, gillade henne massor! Fin förlossningsberättelse du skrivit! Jättekram på er alla 3!

2008-01-08 @ 11:43:46
URL: http://tildesmamma.webblogg.se
Postat av: Sofia från LUA:n

Ännu en gång GRATTIS! Kul att läsa om hur allt gick till. Skrattade och fick gråtkänsla, bra skrivet. Skönt också att ni mår
bra! Lycka till och fortsätt blogga! Sååå kul att läsa och följa er, speciellt nu när lillan kommit till världen. :)

2008-01-08 @ 11:43:59
Postat av: helena

grattis! vad fin hon är :D

2008-01-08 @ 12:14:09
Postat av: Linn från LUA100

Äntligen får man läsa! Det var jättekul att läsa. Du skriver bra. Hoppas att du fortsätter blogga för jag är sååå nyfiken på hur livet tillsammans med Tilde är! Kram

2008-01-08 @ 12:20:28
Postat av: Elviras mamma

Äntligen en uppdatering! Hon är sååå fiiin eran lilla Tilde!

Jättefin förlossningsberättelse med bilder och allt!

Vi hade också Ingela och på slutet även en äldre dam, Viveca. Underbara kvinnor. Jag diggade dock Viveca mest för det var sådant GO i henne.

Nog fan gör det ont att föda barn men det är så värt det. Det är en kanonhäftig upplevelse och så är det så underbart när bäbisen kommer upp på ens bröst.

Matte fick ju äran att se stjärnan igår. Hoppas jag också får det snart...=)

2008-01-08 @ 13:00:21
Postat av: Sandra

Oh, äntligen en uppdatering, vad roligt! Jättebra förlossningsberättelse! Hon är verkligen jättefin Tilde :)! Hoppas allt går bra med henne och att ni alla tre mår bra!

2008-01-08 @ 13:16:08
URL: http://cinderellas.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag sitter här med gråten i halsen, guud så underbart.. de är sån otrolig känska att få föda barn!!?? :)

2008-01-08 @ 14:28:53
URL: http://fibbz.blogg.se
Postat av: Anonym

Vilken söt dotter :)

2008-01-08 @ 15:49:41
Postat av: Jennie W

Åh grattis till lilltjejjen =) så söt hon var =)

2008-01-08 @ 15:52:53
Postat av: Amanda

Gu så söt! :)

2008-01-08 @ 19:04:15
Postat av: Maja

Var det svårt att minnas hela förloppet såhär i efterhand? Jag hade noll tidsuppfattning, gick ju lite fort med irma också :S Känner igen det där med naglarna. Jag nöp mattias som en tok sist.. borde nog klippa naglarna nu ;) Det är som med skräckblandad förtjusning man läser detta, det är som roligt men samtidigt världens träningspass typ :P hade du bestämt dig för epiduralen på förhand eller var det barnmorskan som föreslog? Tyckte också det var skönt att bada, men mitt vatten gick ju aldrig av sig självt så jag kunde ju bada länge tack och lov.. rädd att det bara kan bli jobbigare denna gång jämfört med förra! :S Visst känns det inte ett dugg konstigt att man har en bebis efter bara någon dag? :) Hon är förövrigt finfin, ingen sån där knallblå sak med konstig huvudform :D Hoppas ni mår bra och att amningen funkar finfint. Kram!

2008-01-08 @ 20:45:00
URL: http://familjenlinden.blogspot.com
Postat av: Anna R

Stort Grattis till lilltjejen! Det där gjorde ni bra! O att det blev en tjej, Bäckströmsläktet till trots ;-)
Längtar SÅ till jag får träffa henne.

Välkommen till världen lilla Tilde!

KRAM! Anna

2008-01-08 @ 21:26:35
Postat av: Jenny

Alltså fy fasen vilken resa! Jag gratulerar åter igen. Mot slutet av din berättelse av er lilla stjärna födelse så kunde jag inte hålla tillbaka tårarna hahaha jag och mitt känsliga jag:)
Lycka till med allt och hon är otroligt söt och mörk;)
Massor av kramar

2008-01-08 @ 22:19:11
Postat av: Mandy

Vilken liten goding..:)

2008-01-21 @ 23:16:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0