Veckan från helvetet

I söndags spydde Tilde ner hela soffan, mig och vardagsrumsgolvet. Fan, magsjuka var det enda jag han tänka. Hon fortsatte dagen med att vara dålig i magen. Hon äter inget på hela dagen

Måndagen. Tilde äter inget på hela dagen. Dricker bara lite vatten och äter en glass. For till skolan och lämnade Tilde med Peter. Efter en hel dag så kände jag hur det bara slog till i magen och jag fick rusa på till toaletten. Resten av måndagen spenderade jag mellan toaletten och soffan. Tilde och Peter far in till akuten. Hon har jätte hög feber och har inte ättit på 2 dagar. Men de tyckte hon var tillräckligt pigg eftersom hon grät. Så de kom hem på kvällen igen På natten spydde Tilde ner hela sängen. Jag var fortfarande dålig och försökte väcka Peter. Det ända jag han med var att han rusade till toaletten och spydde. Tilde dränkt i spya, sängen dränkt i spya, jag dränkt i spya och Peter på toaletten som spyr. Hur illa jag än mådde så var det bara att kliva upp och bada med Tilde och Peter fick bädda rent.

Tisdagen. Tilde vill inte äta och äter inget på hela dagen, hon har hög feber och diaré från helvetet. Jag har hög feber och helt slut. Peter spyr, sover, spyr.

Onsdagen. TIlde har fortfarande inte ätit något. Diaré, hög feber och vill inte ens ha glass. Vatten dricker hon inte heller. Tutten har hon inte tagit sen i måndags. Vi börjar bli rejält oroliga. Pratar med akuten igen. De vill bara att vi ska få i henne vätska. Peter spyr och sover. Jag har hög feber och är fortfarande helt slut. Tvättar, skurar, tvättar och bär på Tilde hela dagen. Hon har absolut ingen ork.

Torsdag. Peter har kvicknat till. Jag har fortfarande feber. Tilde är ännu slöare och bajsar rent slem. Hennes feber är hög. Jag ringer akuten. Vi får komma in. Tilde och jag får stanna kvar. De sätter dropp på Tilde. Jag är känslig och försöker göra allt för att inte gråta. Ser samtidigt i hennes mun att hon har blåsor.

Fredag. Tilde har kvicknat till. Nu orkar hon sitta och tillochmed börja gå igen. Vi får åka hem. Hon äter en macka och en glass under hela dagen. Blåsorna blir värre. Peter är frisk. Jag har feber.

Lördag. Blåsorna har blivit värre. Stora varfyllda på läpparna. Gommen är full av blåsor och efter tänderna på tandköttet är det om möjligt ännu fler. Hon blöder från munnen hela tiden och äter en flaska välling under hela dagen.

Idag, söndag. Blåsorna på Tildes läppar börjar torka och bli skorpor. Hon äter 2 flaskor välling och lite gröt och glass. NU har Tilde äntligen börjat komma tillbaka igen.

Nu förstår jag vad folk menar med magsjukeskräck! Trodde aldrig att jag skulle orka med så här mycket. Under en veckas tid har jag med hög feber nästan inte sovit något, bara burit och tröstat Tilde. Har slumrat någon timme här och var i soffan när Tilde har somnat in lite djupare. Det måste vara mammahormoner.

Peter fyller 26 idag. Jag har sagt åt honom att han får fylla år senare i veckan istället. Med all denna sjuka har jag inte hunnit med att gratta honom eller ge honom någon present. Det blev inte så mycket födelsedag för honom.

Nu hoppas vi att blåsorna är helt borta imorgon. Tilde börjar inskolningen på förskolan och den vill vi gärna vara med om.  


Kommentarer
Postat av: Malin

Nämen huvva vilken vecka! Den där magsjukan är inte nådig..

2009-03-01 @ 21:58:40
URL: http://mammakarlsson.blogg.se/
Postat av: Wifie

Ja, och tänk om folk kunde hålla sig hemma när dom är sjuka, då skulle det inte bli denna jävla epidemi vart eviga år! Hoppas det går åt rätt håll nu då för er. Men vad var det för hemska blåsor? :O

2009-03-02 @ 08:18:24
URL: http://thewife.blogg.se/
Postat av: Elviras mamma

Stackars lilla Tilde och er me förstås.

Började nästan gråta när du skriver om att hon får dropp och du försöker hålla tårarna borta.

Det är så hemskt när dom små blir dåliga.

Herregud. Orkade hon inte ens sitta eller stå. Jag hade ju blivit helt förstörd!



Nu ligger Matte här hemma med samma som jag och dutti hade förra veckan. Vi verkar dock inte ha magsjuka utan någon slags magbasilusk och jag är såååå tacksam!



2009-03-02 @ 13:59:08
Postat av: sussi

usch du.. lät inge kul alls.. :S



jobbet går finfint, trivs jättebra! men stressigt som fan... men kul iaf!!



så det är en systemkamera? hmm, e nog lite för hightech för mig.. hehe...



kramis

2009-03-02 @ 17:49:59
URL: http://sussilussan.blogdog.se
Postat av: Elin

Nu känner jag mej dum som gnällde om våran magsjuka.. Den gick ju som en dans jämfört med eran.Hoppas gumman kryar på sej!

2009-03-02 @ 19:31:18
URL: http://elinruisniemi.blogg.se/
Postat av: helena

stackare! jag börjar nästan gråta när jag läser om hur jobbigt tilde haft det (och ni!). stackars liten! jaha, har hon börjat inskolningen nu? åh så spännande! :)

2009-03-02 @ 19:57:21
Postat av: Sandra

Men gud vad hemskt ni haft det!! Och jag som gnällt om min magsjuka... Det skär i hjärtat när jag läser hur Tilde haft det. Här har vu haft magsjuka i omgångar, ebba är den enda som klarat sig än så länge... jag hoppas verkligen att hon slipper!! Kram

2009-03-03 @ 19:57:00
URL: http://sandraebba.blogg.se/
Postat av: Helena

Usch vilken vecka. Hoppas att ni alla mår mycket bättre nu. Kräksjuka tycker jag är det värsta man måste "ta hand om" som förälder... Och om man själv är sjuk är det ju hundra gånger jobbigare...



Hoppas att Peter får en trevligare födelsedag nästa år istället... Annars får han väl fira sin "halvårsdag" till sommaren :-)

Kram till er alla,

"Moster Helena".

2009-03-04 @ 23:37:52
URL: http://nuharjagskrivitmin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0