Hur ska jag göra?

Det gör ont i hjärtat.

Jag matade Tilde igår natt klockan 00.00. Hon somnade sen och sov 10 timmar i sträck. Vid 10 tiden gav jag henne mat igen och vi busade på som vanligt. Vid 13 skulle vi på babymassagen så jag tänkte passa på att ge mat innan vi skulle gå. Det gick bra. Har försökt ge henne bröstet efter det men hon har inte velat ha. Hon har bara skrikit varje gång jag satt henne till det. Jag har sett att hon har varit hungrig och hon har dessutom varit ovanligt trött.

Jag började bli riktigt orolig när hon fortfarande inte ville ha mat nu innan klockan 20. Försökte på alla sätt men inget gick. Sen gav vi ersättning och så fort flaskan kom in i hennes mun så var den slut. Hon slurpade i sig allt och vi värmde tillochmed upp en till flaska som hon också började med. Det gjorde så ont i hjärtat när jag såg att det var något som inte stämde och jag inte kunde hjälpa till.

Nu mår hon bra igen. Hon pratar på för fullt med pappa på skötbordet och nu vågar jag nog mig iväg till jobbet. Blir en sen kväll i kväll. Men känns skönt att hon har fått i sig mat och är mätt och belåten.

Kan barn bara vilja sluta amma? Kan de bli less fast de är så små? Jag som just har börjat känna mig bekväm med ammningen och har inte alls lust att lägga ner den. Jag ska försöka trilskas lite till. Kanske bara är något hon får för sig ibland. 

Kommentarer
Postat av: Linda & Evelina

Om hon har fått flaskan några gånger så kan hon ha börjat inse att det finns ett lättare sätt att få mat än att amma. Att amma är lite "jobbigare", hon får jobba mer för att få mjölken än när hon dricker från flaska eftersom från flaska så kommer mjölken direkt. Om du vill att amningen ska börja fungera bättre igen så är det nog bara att trilskas och hoppas på det bästa. Om det inte går så funkar ju ersättning minst lika bra. :)

2008-03-12 @ 21:40:07
URL: http://evvo.blogg.se
Postat av: Sandra

Mjölken kommer lättare med flaska, när dom äter från bröstet måste dom ju jobba mer. En del bebisar vägrar ju ta bröstet efter dom ätit från flaska, just för att mjölken kommer lättare. Kan ju vara det. Jag var orolig att Ebba inte skulle vilja ta bröstet efter hon fått flaska, men det var inga problem, än så länge iallafall.

2008-03-12 @ 21:45:23
URL: http://cinderellas.blogg.se
Postat av: Anonym

Är väl många som har den där problematiken vad jag har hört. Att då man ger ersättning lär sig barnet att det går mycket snabbare och smidigare än att amma. SJälv har jag inte de problemet då Jakob dissar allt vad ersättning heter, hehe. I veckan har han dissat mig också mest hela dagarna, gröt, banan, mat, mm är mycket godare, haha.. Men han är ju lite äldre, blir ju snart 6 månader, så de känns ju inte så farligt. Är väl bara att amma på å köra om du vill fortsätta med det, nöta lite, prova att stimulera igång det innan så de kommer mjölk direkt om det kanske kan hjälpa, de har funkat för mig ibland då Jakob trillskats. Annars är de väl som evvo säger där ovan att ersättning funkar ju bra det med! =))

2008-03-12 @ 21:50:09
URL: http://mammakarlsson.blogg.se
Postat av: Catti

Hon kanske blitt lat? Kanske är lättare att få ut maten ur flaskan? Jobbigt hursomhelst! :S

Hehe jaså! Ja, det är väldigt olika meningar om B&J glass. Många tycker chokladen är godast men uuh, den klarar jag istället inte av. ;)

2008-03-12 @ 23:44:43
URL: http://www.catti.se
Postat av: Elviras mamma

Det är nog olika det där från barn till barn.

Det jag läst och hört så är det väldigt vanligt att barn som får från flaska sedan dissar tissen just för att det är mindre jobb med flaskan.
Det är en anledning till att jag aldrig velat ge Elvira erstättning för att jag varit så rädd att hon sen ska dissa mig.

Två utav mammorna i min mammagrupp brukar ge sina barn ersättning innan dom ska sova för att dom ska sova bättre. Dom barnen har inga problem med tissen dagtid. Så det är nog olika det där.

Eftersom jag är av åsikten att kan man amma och har mjölk så bör man göra det, så hade jag nog pumpat ut och gett henne via flaska istället. Kanske inte varje mål men iaf hälften utav dom.
Men som sag det är ju min åsikt. Alla gör det som dom tycker känns bäst.

2008-03-13 @ 14:34:31
Postat av: Elviras mamma

Jo glömde säga.

Försök trilskas lite med brösten. Barn låter sig inte svältas så blir hon bara tillräckligt hungrig så borde hon så småningom ta bröstet.

2008-03-13 @ 14:40:47
Postat av: Johanna Filipp

Hej hej!, jobbigt det där med amning, jag vet bråkade med Vera i 3 månader med amning och ersättning sen gav vi upp amningen, fast jag hade ju ingen mjölk heller, mest pumpade jag ut 40 ml och det är ju inte så mycket. Men testa och kanske pumpa ut och ge det i flaska istället för ersättning, eller ge först bröstmjölk i flaska och sedan amma. Lita på sig själv, barn brukar ju inte svälta ihjäl! Kram till er från oss!

2008-03-15 @ 09:51:22
URL: http://frufilipp.bloggproffs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0