Vaccinera sig?

Vaccineringen för svininfluensan har satt igång i kyrkans hus. Man går dit, tar en kölapp och sätter sig ner för att vänta på sin tur. Ska jag göra det? Ska ni göra det?

Det är sjukligt så mycket jag funderar på det här. Det här och vagnköp inför kommande bebis. Jo jag vet, vissa av mina prioriteringar är åt helvete.
Jag har sån ångest över att vi sålde vår vagn. Det blir dyrt nu, måste köpa en vanlig vagn och en syskonvagn.

Äntligen har min trötthet börjat försvinna eller iallfall kvällströttheten. På dagen sitter den fortfarande i vissa dagar, speciellt när jag lyssnar på historieföreläsningarna. Har historiatentan på fredag. Salstentan blev ändrad till en hemtenta så jag är lycklig.

Matten börjar nu i november. Kommer ha två olika matematiklektioner som kommer att lektionskrocka och även historia på kvällarna. Sen i december så kommer jag jobba heltid. Peter har förklarat att det kommer fungera perfekt. 

* Först läser jag 8 timmar i matematikkurs 1 som jag får födela före och efter
* De 8 timmarnas jobb jag kommer att ha på inteflora.
* Sen kommer jag hem och jag får dela de sista 8 timmarna på historia och matematik kurs 2.
* Sen börjar det om igen

Å vad jag ser fram emot december. Ser ni att något saknas?

Imorse är första morgonen jag har kunnat kliva upp, göra mig iordning, äta frukost utan att Tilde har vaknat med mig. Jag försökte dock få henne att vakna med mig men hon var utslagen och otroligt vacker. Hon sov och sov. Från 19.45 igår kväll till 08.10 imorse. Gud så skönt för henne. Hon har aldrig sovit speciellt långa perioder.


Här görs nog den sista kakan eftersom att sanden har frysit nu.

Tildes nya hobby är att "Jita". Hon ska rita konstant. det första hon säger när hon vaknar kan vara just "jita" hon ska rita när hon äter, när vi är ute, när vi ska gå och sova. Ja ni fattar.


Som en riktig stortjej


Mamma sluta fota och kom och jita nu!


På kvällarna innan läggdags är det ofta skoj att läsa bok. Mamma och pappa har satt en rullåda under sängen som är full av mina favoritböcker. Pappa har blivit bättre än mamma på att läsa

Nu ska jag passa på att rota i godispåsen innan Tilde kommer hem. Hon vill ha annars.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Jag är också kluven om jag ska ta vaccinet eller inte. Dels för att det är två sprutor man ska ta inom en tre veckor period och dels för att man kan få feber av vaccinet. Om jag inte var så sent gången skulle jag ta den el pronto! Inget att fundera över :-)

2009-10-19 @ 14:57:09
URL: http://wozaaah.blogspot.com
Postat av: Jennie

Jag tror jag kommer ta den.. Velar också..

2009-10-19 @ 15:14:19
URL: http://www.cocinesyr.wordpress.com
Postat av: Sofia K

Skönt att tröttheten börjat ge sig! Går i precis samma tankar som dig, vagnköp och vaccinet snurrar i huvudet dygnet runt. Som det känns nu så vill jag inte ta vaccinet, lutar mer mot det samtidigt som en del av mig fortfarande velar. Usch vilket svårt beslut! Kram och må så gott. :)

2009-10-19 @ 16:42:20
Postat av: Marie

Ska inte ta vaccinet (som det ser ut idag iaf) och vagn blir en Teutonia S4. Fan vad jag kände mig "färdig" nu. ;D Synd bara att man måste börja kolla på vagnar och så, har inte bestämt om vi köper sprojlans ny eller om vi kanske hittar nån fin på Blocket.



Vad söt hon är din stortjej! :)

2009-10-19 @ 17:18:52
URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: helena

men köp en phil and teds, eller någon liknande, som man kan använda både till ett eller två barn. de är smala och snygga!

om du ska börja jobba i januari, med barn menar jag, så tycker jag du ska vaccinera dig. risken är ju att du blir lindrigt sjuk men hinner smitta flera små barn som faktiskt kan DÖ av svininfluensan. så jag antar att jag kommer vaccinera mig, men först är det riskgrupperna och dit hör inte jag!



kram!

2009-10-19 @ 18:51:35
Postat av: sanna

tycker också det är mycket hit och dit med svinis. jag ska inte vaccinera mig iaf.



kul (men som du säger, dyrt!) att köpa flera vagnar, men shoppingen innan bebisen kommer är ju sååå mysig! :)

2009-10-19 @ 23:04:09
URL: http://sannasannasanna.blogg.se/
Postat av: Elviras mamma

Hade jag varit gravid hade jag tagit vaccinet. Jag är inte orolig att det ska skada barnet. Fast det är ju lätt för mig och säga eftersom jag hann få det överstökat.



Matte sa nåt om att ni var intresserad av P&T:en. Jag sa att det är bara att sälja för den används ändå inte. Vi klarar oss så bra med ståbrädan. Vi ska köpa en till separat vagn istället. Morsan är ju här varje dag ändå så jag har någon som kan dra en till vagn.

2009-10-20 @ 11:31:39
Postat av: Sandra

Blor nog en phil and teds för oss med, känns lättast! Annars vill jag ha en till enkelvagn och det tycker jag blir för bortkastade pengar, då säljer jag hellre den när ebba slutar åka vagn och köper en enkelvagn då! Ang vaccin så har jag inte bestämt mig än hur jag ska göra! Att det ska vara så svårt...

2009-10-20 @ 14:52:16
URL: http://sandraebba.blogg.se/
Postat av: Hanna

Heej Erika!

Har hört att vaccinet mot svinis innehåller svinmycke kvicksilver..typ mer än vad man får i sig på en hel livstid och om det är skadligt eller inte vet jag ej men kolla upp det! Grattis förresten till graviditeten!=)kram

2009-10-20 @ 20:15:43
Postat av: Pia - Mejas mamma

Haha, jaa Molly vet att hon inte får ta om ingen ger henne!:) Och det gäller även om Meja har en godis/leksak till Molly.



Vad stor hon har blivit. Är det en pyjamas eller är det byxa och tröja hon har på sig som är likadana? Jättefina!

2009-10-21 @ 08:37:08
URL: http://piasandberg.blogg.se/
Postat av: Wifie

Jag skulle köpt en Phil & Teds. Inget snack om saken! Då behöver man bara köpa EN vagn och dessutom är den snygg och tar ingen plats. :) Jag ska vaccinera mig, och jag är inte ens gravid så jag tillhör ju ingen riskgrupp direkt. Men jag är rädd för vad som kommer i februari och vill inte att min plutt ska bli sjuk!

2009-10-22 @ 09:20:29
URL: http://thewife.blogg.se/
Postat av: Wifie

Va!? Men! Jag har sett maaaassa P&T med liggläge?? Den under kan ju ligga helt? Har jag drömt?? Det finns ju flera olika modeller, kanske har du tittat på en "sportigare"? Kolla igen på BH och rätta mig om jag har fel! Jag har ju alltid gillat P&T, och tänkt köpa en sådan när nästa barn kommer.. Men den MÅSTE ju ha fullt liggläge, annars går det ju bara inte. :S Barnet måste ju kunna sova, liggandes. Det är ju därför man är ute och går typ! :D

2009-10-22 @ 15:50:16
URL: http://thewife.blogg.se/
Postat av: Wifie

Ja, så är det nog. Någon gång måste väl vara den första.. Även om man helst skulle vilja vara med sin skatt jämt.. Men dom blir ju större, och mer självständiga. Det gäller att släppa taget låååångsamt! ;)



Men har inte Mela en sån vagn? Jag har för mig att hon haft den sedan Maja var nyfödd?? Fråga henne!

2009-10-22 @ 19:29:58
URL: http://thewife.blogg.se/
Postat av: mela

det stämmer bra det :) Har en P&T Sport!



Sittdelen som placeras bak går inte att ha i fullt liggläge nej, men det går att dra ner dragkedjor på sidorna så att det blir "vilo läge".



Det går inte att ha båda barnen liggande. Om bebisen ligger använder du sittdelen där fram, och den går inte att reglera, tycker ändå den har ett lite lutande läge så det är inte svårt för det större barnet att sova (iallafall inte för Engla) Om bebisen sitter kan heller inte T som sitter där fram ligga ner, inte fullt iallafall, utan där finns det också dragkedjor så det går att få "viloläge".



Vi hade aldrig liggpåse, utan vi hade en mjuklift. Den låg Maja i ända tills hon började sitta (minns inte exakt hur gammal hon var men jag gissar runt 4-5 månader) Lite trångt mot slutet med alla vinteroveraller men det gick!



Det var jätteovant i början att inte kunna se barnet på samma sätt, men jag tyckte man vänjde sig efter ett tag. Jag var inte fullt lika nöjd med den under bebistiden men när Maja väl började sitta var vagnen GULD värd.



Otroligt enkel att köra, lättsvängd, smidig!



Vi ska sälja våran, har en eventuell köpare men om hon inte ska ha den så kan jag höra av mig om ni är intresserad av att kika på den.



Hoppas att du fick svar på frågorna. Det är bara att höra av dig om du undrar över något mer! :)



2009-10-22 @ 22:49:50
URL: http://melano.webblogg.se/
Postat av: Wifie

Ja, till mig sa BVC att jag och Anders måste vara konsekventa och inte ge efter.. Men det är svårt när han skriker så han nästan kräks.. Nä usch. Han är ju som sagt så liten också. Inte förstår han när jag säger; "nu är det natt, och då sover vi" även om BVC sa att man skulle säga det ändå.. Han är ju i det här språnget så det kan ju bara bero på det också. Eller att han nyss lärt sig gå.. Svårt det där! :S Men tack för alla tips. :)

2009-10-24 @ 18:37:29
URL: http://thewife.blogg.se/
Postat av: Wifie

Hmm okej! Ja, det låter besvärligt, faktiskt. Men det kanske det är värt ändå. Jag tror inte jag skulle orka köra omkring på en sån där stor syskonvagn. Men men, det kanske dröjer jättelänge innan vi får barn igen och då behöver man ju bara köpa en ståbräda. ;)

2009-10-26 @ 10:44:28
URL: http://thewife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0